Svar till: Allmänna offtopic-tråden

Hem Forum Gelderd End Allmänna offtopic-tråden Svar till: Allmänna offtopic-tråden

Leeds så klart!
Leeds så klart! on: 23 juni, 2016 kl. 12:21 #5489

Folk ska rösta om något som de inte förstår/känner till.

Jag blir mörkrädd när jag tex läser på WACCOE, och många av Brexit-fansens felaktiga påståenden/argument.

Det tycks tex finnas en tro på att Storbritannien betalar hela EU-notan.
EU klarar sig ekonomiskt utan Storbritannien, men knappast utan Frankrike, eller ännu värre Tyskland.
Största bovarna/parasiterna har varit bankkrisens “PIIGS” där bla Irland ingick, men numera heter den största parasiten Polen.

Till syvande och sist är det ändå “nationalism” som bestämmer var flertalet britter lägger sin röst – inte realism eller ekonomi.
“Nationalismen” har sin grund i att många britter är avogt inställda till fler flyktingar/invandrare, eller arbetskraftinvandring från gamla östblocket.
“Keep Britain British” skrålar Brexit-pöbeln.
Att beskylla ett medlemskap i EU för denna situation är att göra det enkelt för sig.
Tyvärr är det bara enkelheten som den stora okunniga/outbildade/ignorerande massan förstår.
Enkelhet i form av en fet rubrik i The Sun eller dylikt.

Det bästa i mina ögon för Storbritannien hade varit att fixa problemen inom EU – inte att isolera sig utanför EU.

En lösning för många av dagens problem som Brexit-anhängarna plockar fram vore att sparka ut forna östblocket, största bidragstagarna och “arbetskraftsinvandrarna”, från EU.
Även lögnaktiga Grekland som fifflade med sin ekonomiska redovisning för att bli upptagna som medlem i EU, och sedan förväntar sig att EU ska rädda denna korrupta ekonomi ska sparkas ut.

Kvar hade vi haft enbart ekonomiskt välmående länder i EU, vilka tillsammmans hade gynnat fortsatt ekonomisk tillväxt inom EU.